Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Sunday, June 20, 2010

Hidayah 3




Diam ketika suatu masa dahulu


Bismillahirrahmanirrahim..

Sambungan hidayah 3 :

Penyanyi Rap Wanita Asal Perancis Masuk Islam


Kita sebagai umat islam tidak putus berdoa semoga Allah membuka pintu hati mereka orang kafir.Apabila mereka melakukan kerosakan sekaligus menghina, memerangi islam dan inginkan permusuhan...ketika itu halal darah mereka untuk dibunuh.Tetapi,jika mereka masih berlaku baik dan menghormati agama hanif islam,maka moga-moga Allah membuka pintu hidayah untuk mereka.

Kerana hidayah yang hadir umpama cahaya dipenghujung kegelapan.Maka manusia akan dapat berjalan dan bergantungan disebabkan cahaya yang hadir tadi.

Penyanyi Rap muda Perancis '' Diam '' telah memeluk Islam. Dia memberitahu kepada media-media Perancis bahawa “Segala ubat tidak boleh menyembuhkan jiwa saya, oleh itu saya berpindah agama iaitu ISLAM”.

Diam’s telah mendapat liputan media pada masa ia mengenakan pakaian hitam dan menggunakan hijab sejak masuk Islam dan berkahwin dengan seorang pemuda Islam.

Diam’s, yang nama asalnya Melanie Georgiades, lahir pada 25 Juli 1980 di Cyprus, wanita ini merupakan artis penyanyi rap Perancis, Dia adalah berketurunan Yunani Cypriot. Pada tahun 1984, keluarganya pindah ke Essonne (dekat Paris) .

Diam’s pernah memenangi beberapa pertandingan di dunia muzik. Peminatnya yang memang ramai, peminat-peminatnya sangat terkejut dengan berita ini, jika penyanyi ini masuk Islam, pada hal dirancangkan Diam’s akan mengeluarkan album terbarunya pada bulan November ini.

Diam mengatakan semua keuntungan dari album barunya nanti akan disalurkan kepada organisasi kemanusiaan dan dia mengatakan mulai saat ini dirinya tidak akan meninggalkan rumah tanpa menutup aurat termasuk rambutnya.

Alhamdulillah..pintu hidayah Allah telah sampai dan terbuka untuk Diam.Hanya islam sahaja bakal menyelamatkan umat manusia dialam ini.Jika manusia memilih kegelapan sesudah datangnya Hidayah,itu kesilapan mereka.Tetapi jika datangnya hidayah diselangi dengan syukur dan istiqamah dalam beragama...insyaAllah..pintu hidayah itu tidak pernah tertutup untuk umat manusia.

Sekian,waallahua3lam.

Al-Baihaqi,
Rabat.


Thursday, June 17, 2010

Sambungan : Hidayah















Terry Holdbrooks setelah memeluk islam.


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum..

Berbalik kepada perbincangan lepas mengenai hidayah.Saya suka membawakan kisah mereka yang telah mendapat Hhidayah dari Allah Taala.Terry Holdbrooks..

Enam bulan selepas bertugas sebagai pengawal penjara di Guantanamo, Terry Holdbrooks masuk Islam. Terry Holdbrooks tiba di kem tahanan Guantanamo di musim panas tahun 2003 sebagai lelaki yang berusia 19 tahun yang tidak percayakan Tuhan dengan suka minum arak, hard rock muzik dan tatoo. Pada saat dia meninggalkan Cuba pada tahun berikutnya, ia menjauhkan rakan-rakan tenteranya, mendapat penghormatan daripada para tahanan, dan yang paling menghairankan, masuk Islam dalam sebuah upacara tengah malam di hadapan salah seorang tahanan, yang telah menjadi mentornya.

Kem Tahanan Tentera Teluk Guantanamo Cuba itu diwujudkan bagi menjadi pusat pengumpulan hasil buruan AS dalam gerakan Perang Terhadap Keganasan (War On Terror) setelah pertahanan negara itu diaibkan dengan tragedi 11 September 2001.

Holdbrooks, 26 dan sekarang ini dengan nama baru iaitu Mustafa Abdullah, mengenakan kopiah hitam, janggut tebal dan jubah tradisional berlengan panjang yang hampir mengaburkan tatoo di lengan kanannya yang bertuliskan “by demons be driven”.

Holdbrooks dibesarkan di Arizona, satu-satunya anak dari orangtua yang pencandu, berpisah ketika beliau berusia tujuh tahun. Beliau dibesarkan oleh datuk-neneknya yang bekas hippie. Bosan miskin, bertekad untuk tidak mengikuti jejak orang tuanya dan ingin melihat dunia, Holdbrooks mendaftar masuk tentera. Dia ditempatkan dengan Syarikat Polis Tentera 253, sebahagian besar melakukan pekerjaan penyokong pentadbiran, ketika dia mengatakan dia akan ditempatkan di Guantanamo.

Selama dua minggu kursus latihan, penjaga baru bergantian untuk bertindak sebagai tahanan, dan juga dibawa ke Ground Zero. “Kami tidak diajarkan apa-apa tentang Islam,” katanya. “Kami ditunjukkan video daripada 11 September dan semua kami terus dimaklumkan bahawa para tahanan adalah yang terburuk dari yang terburuk – mereka adalah pemacu Osama bin Laden, tukang masak Bin Laden, dan orang-orang ini akan membunuh anda pada kesempatan pertama yang mereka dapat.”

Holdbrooks berkata pantas pada kata-katanya, seolah-olah dia mengutip dari memoir yang akan datang, Pengkhianat? “Saya sedang mempersoalkan hal-hal yang dari hari pertama,” katanya. “Hal pertama yang saya lihat adalah seorang anak yang semuanya 16 tahun yang belum pernah melihat laut, tidak tahu dunia itu bulat. Aku duduk sambil berfikir, apa yang boleh dia tahu tentang perang terhadap keganasan, apa yang boleh dia mungkin tahu? “

Tugas Holdbrooks di Guantanamo termasuklah membersih, mengumpul sampah, berjalan naik dan turun blok untuk memastikan tahanan tidak melepasi di antara sel-sel dan mengangkut mereka ke dan dari soal siasat. Ada banyak kesempatan untuk komunikasi. Holdbrooks’s ramah terhadap para tahanan – mereka menyebutnya “penjaga yang baik” – yang diterima dia tak diinginkan perhatian daripada rakan-rakan penjaga.

“Saya tidak punya kesan yang sangat tinggi pada rakan-rakan saya,” katanya. Banyak dari mereka adalah “kaki minum Budweiser, pemakan roti jagung, mabuk mengunyah tembakau, rasis dan fanatik” yang secara buta menurut perintah, dan dalam beberapa bulan beliau telah berhenti bercakap dengan mereka sama sekali. Ada sering berlaku perkelahian. “Satu kali salah seorang daripada mereka berkata kepada saya, ‘Hei, Holdbrooks, kau tahu apa yang akan kita lakukan hari ini? Kita akan skull-fuck Taliban dari anda – anda seorang yang mudah simpati dan kita tidak seperti itu. ” Itu menyebabkan berlakunya perkelahian lain. “
Sementara para pengawal terlibat dalam alkohol, porno dan sukan, Holdbrooks mengatakan ia perlu belajar bagaimana tahanan boleh bertahan gangguan dan masih tersenyum, sementara ia benar-benar menderita.


“Saya tidak tahu apa-apa tentang Islam sebelum di Guantanamo,” katanya, “jadi ini adalah kejutan budaya yang lengkap kepada saya. Saya ingin belajar sebanyak mungkin, jadi saya mulai berbicara kepada para tahanan tentang politik, etika dan moral, dan tentang kehidupan mereka dan perbezaan budaya – kami akan bercakap sepanjang masa. ” Apa yang bermula sebagai rasa ingin tahu berpaling kepada disiplin belajar, dengan Holdbrooks menghabiskan satu jam sehari belajar tentang Islam dan bercakap dalam chatroom talian. Di antara orang-orang yang bicara adalah trio tipton Muslim Inggeris yang muncul dalam docudrama Michael Winterbottom, The Road to Guantanamo; lain adalah orang tahanan lain disebut sebagai General – kelahiran Maghribi Ahmed Errachidi, yang pernah tinggal di Britain selama 18 tahun, bekerja sebagai chef, dan menghabiskan masa lima setengah tahun di Guantanamo kerana dituduh menghadiri kem latihan Al-Qaeda. (Dia kemudiannya dibebaskan dan dibersihkan daripada segala kesalahan.)


“Kami akan berbicara selama berjam-jam,” kata Holdbrooks. “Kita akan bercakap tentang buku, tentang muzik, tentang falsafah, kita akan tetap terjaga sepanjang malam dan bercakap tentang agama.”
Akhirnya, enam bulan ke waktunya di Guantanamo, Holdbrooks sudah bersedia. Pada tarikh 29 Disember 2003, di hadapan Errachidi, ia mengulangi syahadah, pernyataan iman yang merupakan satu-satunya keperluan untuk masuk Islam: “Tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah rasul”. Penjaga Guantanamo itu kini seorang Muslim.


Dia berhenti minum arak dan bahkan berhenti mendengar muzik, kerana tafsiran Islam menyarankan bahawa ini juga, tidak boleh diterima. “Tidak mudah solat lima kali sehari tanpa rakan sekerja saya tahu,” katanya. “Saya katakan kepada mereka saya harus pergi ke bilik mandi banyak kali.”


Masuk Islam membuat Holdbrooks bahkan lebih bahagia tentang pekerjaannya – dia merasa dia lebih buruk daripada para tahanan. “Mereka mempunyai jauh lebih seronok daripada saya. The tipton Trio selalu bermain trik para penjaga dan para interogator. Para tahanan mempunyai banyak kebebasan dalam kurungan mereka. Saya punya semua kebebasan mereka tidak miliki, tapi saya adalah seorang hamba untuk apa tentera ingin saya lakukan. “


Dakwaan ini terdengar tidak masuk akal, tetapi Holdbrooks bermaksud pada kebebasan berfikir mereka, dia kagum dengan kebebasan yang dia lihat pada tahanan, berbanding dengan sesama penjaga. Ini nampaknya masih agak analisis mengasihani diri sendiri, terutama ketika ia terus menggambarkan bagaimana ia telah melihat tahanan yang diseksa. “Itu tugas saya untuk membawa tahanan untuk soal siasat, jadi kadang-kadang aku akan duduk dan menonton,” katanya. “Aku akan melihat tahanan yang akan dikurung selama berjam-jam dalam posisi yang mengerikan – selama jam demi jam demi jam, dalam sebuah bilik yang mungkin 50 darjah atau 60 darjah.


Pada musim panas 2004, Holdbrooks meninggalkan Guantanamo dan kemudian dipecat daripada tentera atas dasar “gangguan keperibadian umum”. Masalah alkohol yang telah melanda dirinya sebelum telah datang semula, dan ketika perkahwinannya hancur, dia mencari hiburan dalam tabiat lama seperti minum, seks dan muzik. “Saya sedang mengalami mimpi buruk tentang waktu saya di Guantanamo,” katanya, “dan saya menghabiskan bahagian terbaik daripada tiga tahun hanya cuba untuk minum Guantanamo keluar dari fikiran saya.”
Hari ini, Holdbrooks adalah seorang pengamal ajaran Islam kembali, tapi dia tidak nampak tenang. Ada kekosongan dalam renungannya mengisyaratkan bahawa bekas luka masa kanak-kanaknya dan Guantanamo telah meninggalkan kesan padanya.


Kenapa anak kelahiran Arizona yang alami hidup sukar sebelum ini memeluk Islam? Holdbrooks mendedahkan bahawa kata-kata favoritenya adalah “struktur”, “tertib” dan “disiplin” bahawa ianya jatuh ke tempatnya. Kehidupan Holdbrooks telah mencari tertib hidup teratur dari kehidupan tentera telah muncul untuk menawarkan struktur, dan ketika itu membuatkannya jatuh, dia berpaling kepada agama.


Holdbrooks mempunyai lebih banyak persamaan dengan bekas rakan-rakan dari dia menyedari: kesetiaan mereka kepada tentera berpadanan oleh pematuhan kepada iman. “Islam adalah sangat disiplin, teratur iman dan itu memerlukan banyak usaha dan keyakinan,” katanya. “Saya teramat tertarik dengan struktur dan ketertiban selama yang saya boleh ingat: struktur, tertib dan disiplin – saya memang sukakannya.”

Dan sebuah lagi kisah seorang penyanyi rap wanita perancis yang telah masuk islam dengan izin Allah taala insyaAllah pada masa akan datang.

Al-Baihaqi,

Qamrah,Rabat.




Tuesday, June 15, 2010

Hidayah Allah Taala...

http://muharrikdaie.files.wordpress.com/2009/04/hidayah1.jpg


Bismilahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...

''Aku berlindung denganMu Ya Allah,dari Syaitan yang direjam,

Dengan nama Allah,Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Segala pujian hanya untukMu,Tuhan seluruh alam,

Tuhan Maha Pemurah Penyayang,

Tuhan yang menguasai hari pembalasa (kiamat),

Hanya padaMu kami menyembah,Dan padaMu memohon pertolongan,

Tunjuki kami jalan yang lurus,jalan-jalan yang Engkau beri nikmat,

Bukan jalan yang dimurkai,bukan pula jalan orang yang sesat,''

-Al-Fatihah-

Amin..

Kata ihdinaa (tunjukkanlah kami) dalam ayat di atas merupakan bentuk kata perintah (fi’lu al-amr) dari kata hadâ-yahdii. Hadâ-yahdii sendiri artinya adalah memberi petunjuk kepada hal-hal yang benar. Kata hidayah merupakan bentuk fi’lu al masdar dari kata ini. Dalam Tafsir Munir karya Dr. Wahbah Az Zuhaily, hidayah ada lima macam. Satu hidayah ke hidayah yang lain bersifat hierarkis, di mana hidayah yang ada di bawahnya akan menyempurnakan hidayah yang ada di atasnya. Jadi semakin ke bawah maka semakin tinggi nilainya. Adapun kelima hidayah tersebut adalah sebagai berikut :


Pertama, hidayah ilhami. Hidayah ini adalah fitrah yang Allah SWT berikan kepada semua makhluk ciptan-Nya. Contohnya, Allah SWT memberikan hidayah ilhami kepada lebah yang suka hinggap di bunga untuk mengambil saripatinya, dapat membangun sarang yang menurut para ahli adalah desain yang paling sempurna berdasarkan fungsinya. Seorang bayi yang lapar diberi hidayah ilhami oleh Allah SWT untuk menangis dan merengek-rengek pada ibunya agar diberi ASI. Siapakah yang mengajari lebah dan bayi tadi untuk melakukan hal tersebut? Tentunya kita yang beriman kepada Allah SWT akan menjawab: itulah kekuasaan Allah SWT yang telah memberikan hidayah ilhami kepada makhluk-Nya. Semua makhluk yang diciptakan Allah SWT akan menerima hidayah ini. Dalam bahasa kita, hidayah ilhami ini adalah insting, yang merupakan tingkat inteligensi paling rendah.

Kedua, hidayah hawasi. Hidayah hawasi adalah hidayah yang membuat makhluk Allah SWT mampu merespon suatu peristiwa dengan respon yang sesuai. Contohnya adalah, ketika manusia mendapatkan kebahagiaan maka ia akan senang dan jika mendapatkan musibah maka ia akan sedih. Dalam istilah kita, hidayah hawasi ini adalah kemampuan inderawi.


Hidayah hawasi sangat dipengaruhi oleh lingkungan. Maka respon yang ditimbulkan dari sebuah peristiwa sangat tergantung dengan lingkungan kita. Jika lingkungan itu normal maka respon kita akan normal. Misalnya, orang yang mendapatkan musibah akan sedih karena lingkungannya mengajarkan untuk merespon peristiwa tersebut dengan bersedih. Di lain tempat dan waktu mungkin saja respon ini berubah karena lingkungannya merespon dengan hal yang berbeda. Maka untuk mendapatkan hidayah hawasi ini kita harus membuat atau mengondisikan agar lingkungan kita normal alamiah.

Ketiga, hidayah aqli (akal). Hidayah akal adalah hidayah yang diberikan khusus pada manusia yang membuatnya bisa berfikir untuk menemukan ilmu dan sekaligus merespon peristiwa dalam kehidupannya dengan respon yang bermanfaat bagi dirinya. Hidayah akal akan bisa kita miliki manakala kita selalu mengambil pelajaran dari segala sesuatu, segala peristiwa, dan seluruh pengalaman hidup kita ataupun orang lain. Allah SWT berfirman:

“Dia-lah yang mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli Kitab dari kampung-kampung mereka pada saat pengusiran yang pertama. kamu tidak menyangka, bahwa mereka akan keluar dan merekapun yakin, bahwa benteng-benteng mereka dapat mempertahankan mereka dari (siksa) Allah; Maka Allah mendatangkan bagi mereka (hukuman) dari arah yang tidak mereka sangka-sangka. Allah melemparkan ketakutan dalam hati mereka; mereka memusnahkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri dan tangan orang-orang mukmin. Maka ambillah (kejadian itu) sebagai pelajaran, wahai orang-orang yang mempunyai wawasan”. (QS. Al-Hasyr [59]: 2).


Yang dimaksud dengan ahli Kitab dalam ayat ini ialah orang-orang Yahudi Bani Nadhir pada masa Nabi Muhammad SAW di Madinah. Merekalah yang mula-mula dikumpulkan untuk diusir keluar dari Madinah karena mereka mengingkari Piagam Madinah.

Ayat ini memerintahkan kita untuk senantiasa mengambil hikmah dan ‘ibroh dari segala kejadian dalam kehidupan ini, dengan harapan kita tidak terjebak pada permasalahan yang sama. Hidayah akal ini akan bekerja dengan ilmu yang diperoleh, dari proses pembelajaran kehidupan yang telah dilakukan, yang kemudian digunakan untuk memilih respon yang terbaik bagi diri di masa mendatang. Semakin banyak kita mengambil pelajaran maka semakin tinggi kualitas hidayah akal kita.


Namun Hidayah akal ini mempunyai keterbatasan dalam menyeragamkan respon terhadap sebuah kejadian untuk seluruh manusia. Ada pepatah “lain ladang, lain pula belalangnya. Lain kepala, lain pula isinya.” Mungkin respon tertentu baik menurut kita, akan tetapi belum tentu baik menurut orang lain. Maka diperlukan sebuah standar untuk menyeragamkan mana yang baik dan mana yang buruk, mana yang hak dan mana yang batil. Jawaban untuk hal ini ada pada tingkatan hidayah selanjutnya.

Keempat, hidayah dien (agama). Hidayah agama adalah sebuah panduan ilahiyah yang membuat manusia mampu membedakan antara yang hak dan yang batil, antara yang baik dan yang buruk. Hidayah agama ini merupakan standard operating procedure (SOP) untuk menjalani kehidupan. Tentunya yang membuatnya adalah yang Maha segala-galanya, yang menciptakan manusia itu sendiri, yaitu Allah SWT. Karena yang Allah SWT tentukan, pastilah itu yang terbaik. Allah SWT berfirman :

”…. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui.” (QS. Al-Baqarah [2]: 216).

Maka apa saja yang ditentukan oleh agama, pastilah itu yang terbaik untuk kita. Hidayah agama ini bisa kita peroleh manakala kita selalu belajar dan memperdalan agama Islam ini.

Seperti Allah SWT tegaskan dalam Alqur’an:

”Tidak wajar bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya al Kitab, hikmah dan kenabian, lalu dia berkata kepada manusia: “Hendaklah kamu menjadi penyembah-penyembahku bukan penyembah Allah.” Akan tetapi (Dia berkata): “Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbani, karena kamu selalu mengajarkan al Kitab dan disebabkan kamu tetap mempelajarinya.” (QS. Ali Imran [3]: 79).

Semua orang mampu mempelajari agama ini (Al Qur’an dan As Sunnah), akan tetapi tidak semua orang berkemauan untuk mengamalkan agama ini. Kemauan untuk mengamalkan agama akan berbanding lurus dengan sejauh mana kita bisa manggapai hidayah taufiq.

Kelima, hidayah taufiq. Hidayah taufiq adalah adalah hidayah yang membuat manusia hanya akan menjadikan agama sebagai panduan hidup dalam menjalani kehidupannya. Hidayah taufiq ibarat benih yang Allah SWT semaikan di hati yang tidak hanya bersih dari segala hama penyakit, tetapi juga subur dengan tetesan robbani. Bersih dan suburnya hati akan terlihat dari pohon-pohon kebaikan dan amal yang tumbuh di atasnya. Hanya kesungguhan yang akan membuat kita pantas menerima hidayah taufiq dari Allah SWT. Firman Allah SWT :

”Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) kami, benar- benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al-Ankabuut [29]: 69).

Maka tidak ada jalan lain agar kita mendapatkan Hidayah Taufiq Allah SWT, kecuali dengan jalan bersungguh-sungguh dan berjihad untuk menjalankan dan mengamalkan agama yang indah ini.


Waallahua3lam,

Sekian,terima kasih..


Al-Baihaqi,

15 jun 2010


Sunday, June 13, 2010

Hukum berkenduri arwah (tahlil)

Hukum-hakam

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...

Saya melihat masih ramai lagi masyarakat melayu yang tak habis-habis memandang tinggi adat dari ibadat.Takut adat melaknat barangkali.Kebiasaannya,mereka yang fanatik adat ini bermula dari lapisan begini:

Melayu dahulu kala setelah datangnya islam,masing-masing memakai batik dikepala (sebab zaman itu tak wujud tudung labuh bulat).

Setelah sampai kepada zaman nenek moyang kita,adat diibaratkan nyawa dalam ibadat.Maka tidak hairanlah musabaqah Al-Quran diadakan tetapi yang menyertainya memakai seperti mahu berhibur dikelab malam.Bersanggul besar dikepala dengan sedikit skarf dililit,ditambah gincu mata 12 dicalit dibibir,kebaya melayu yang ketat dan batik terbelah.

Seterusnya,setelah sampai era ibu bapa kita,adat itu dianggap 'kalau ditinggalkan takut terkena sial'.


Sehinggalah tiba diera teknologi serba moden ini,adat dan ibadat dianggap sama.Hatta ramai yang tidak dapat membezakan diantara adat dan ibadat.Dan ramai pula lebih mengagungkan adat dari ibadat.

Formulanya begini:

ADAT =Manusia
IBADAT = ALLAH

Disini,suka saya kongsikan perihal hukum melaksanakan kenduri arwah atau bertahlil.Memandangkan manusia melayu sahaja yang melaksanakn kenduri arwah ini,mungkin bimbang,jika kenduri tidak diadakan,maka si mati tadi akan terseksa didalam kubur.Atau mungkin rohnya takut tidak aman disana.

Majlis kenduri arwah lebih dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dengan hidangan jamuan (makanan) di rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, dihari kedua, ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setahun dan lebih dari itu bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau kepada si mati. Malangnya mereka yang mengerjakan perbuatan ini tidak menyedari bahawa terdapat banyak fatwa dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan yang bermazahab syafie telah mengahramkan dan membid'ahkan perbuatan atau amalan yang menjai tajuk perbincangan dalam tulisan ini. Sebagaimana fatwanya :

"Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan".

Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar yg berpegang kepada mazhab syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si mati adalah jiran, kerabat si mati atau orang yg datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli si mati) sebagaimana fatwa Imam Syafie:

"Aku suka kalau jiran si mati atau saudara mara si mati menyediakan makanan untuk keluarga si mati pada hari kematian dan malamnya sehingga menyenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah".

Rasionalnya semestinya keluarga si mati yang sedih akan pemergian si mati sukar untuk menyediakan makan (zaman sekarang sudah jadi suatu kewajipan) seakan seronok si mati itu mati,maka mereka meraikannya.

Fatwa Imam Syafie di atas adalah berdasarkan hadis sahih;

"Abdullah bin Ja'afar berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja'afar, Nabi saw bersabda : Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja'afar, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)". dihasankan oleh at-turmizi dan di sahihkan oleh al-hakim

Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si mati, terutama jika si mati termasuk keluarga yg miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak yatim hukumnya haram.

"Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid'ah".

Imam Syafie berfatwa:

"Diantara bid'ah yg mungkar ialah kebiasaan orang yg melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari ke 40 padahal semua ini adalah haram".

Ini bermakna mengadakan kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat iislam sekarang adalah perbuatan haram dan bid'ah menurut fatwa Imam Syafie. Oleh itu mereka yg mendakwa bermazhab syafie sewajarnya mebghentikan perbuatan yang haram dan bid'ah ini sbg mematuhi wasiat imam yg agung ini.

Seterusnya mufti yang bermazhab syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid'ah dan mengharamkan kenduri arwah:

"Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid'ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghauskan) bid'ah, membuka banyak pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid'ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haram".

Kenduri arwah atau lebih dikenali sbg majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul. Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibid'ahkan oleh Imam Syafie rahimahullah sebagaimana yang telah ditegaskan oleh beliau:

"Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga simati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bid'ah yang mungkar".

Di nukilkan ketegasan Imam ar-Ramli rahimatullah yang mana beliau berkata :

"Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli : Antara perbuatan bid'ah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab "Ar-Raudah" iaitu mengerjakan amalan yang disebut "kaffarah" secara menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si mati sebelum atau sesedah kematian, termasuklah (bid'ah yang mungkar) menyembelihan untuk si mati, malah yang demikian itu adalh haram terutama jika sekiranya dari harta yg masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas)atau seumpamanya".

"Termasuk bid'ah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumul untuk takziah".

Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yg ditujukan kepada arwah si mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi' (pembuat atau aktivis bid'ah) sehingga amalan ini tidak mahu dipersoalkan oleh pengamalnya ttg haram dan tegahan dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama yg bermazhab syafie.


Wallahua3lam,

Sekian,

Al-Baihaqi.






 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates