Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Wednesday, September 16, 2009

Jawapan bagi nukilan Ustaz Faisal Tehrani

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum..

Mengapa wujudnya puisi,sajak,gurindam dan seangkatan dengannya?ya..mungkin kerana ianya wadah yang dapat mendekatkan diri manusia dengan sesuatu.Misalannya,apabila syair menceritakan tentang hati wanita,maka secara tidak langsung kita akan menyelami watak wanita yang diketengahkan oleh si penulis.Contoh lain,si penyair menceritakan tentang sifat malam.Maka kita akan menyelami malam iaitu padanya kegelapan pekat disamping terang bulan dan gemerlapan bintang.

Begitu juga pada zaman arab jahiliyyah dahulu,syair atau seangkatan dengannya selalu didendangkan oleh mereka yang mahir bersyair.Kebiasaannya mereka akan bersyair dikhalayak ramai.Menggunakan pendekatan Al-Fakhr(kebanggaan),Al-Madh(pujian),Ar-Rajak(harapan),At-Tamanna dan sebagainya adalah sebagai tema bagi syair yang didendangkan.Tujuannya adalah meMUJI manusia yang lain dan bertujuan memBANGGAkan si pendengar.Ini yang kita dapat lihat misalannya pada syair Jubran Khalil Jubran yang menggunakan pendekatan Madh iaitu pujian.

Bagi saya,sajak,syair,puisi dan lain-lain adalah sebagai madh bagi diri saya.Ya,pujian dan bukannya kutukan atau cercaan.Maka,saya agak terkilan dengan penulisan faisal tehrani yang berbunyi...'Dimanakah akan ku cari pemimpin seperti ini ditanah air?(confirmlah Malaysia sebab ustaz faisal orang Malaysia),yang mengaku gerakan Islam sudah mabuk kuasa(gerakan islam diMalaysia yang mempejuangkan Islam melalui medan politik hanyalah PAS)'..ya,penulisan beliau ini ditujukan kepada Ahmadinejad ketika majlis berbuka puasa beliau dengan umat manusia di Iran.Sesungguhnya Ahmadinejad mempunyai perwatakan yang lain Ustaz!

Akan tetapi yang menjadi kemusykilan saya ialah,rasanya ramai lagi pemimpin Islam kita diMalaysia yang masih seperti Ahmadinejad.Jika Ahmadinejad memiliki rumah berhawa dingin yang amat selesa,jangan disangkal ada pemimpin parti islam yang masih lagi mendiami rumah papan tiang dua kerat.Mungkin Ahmadinejad masih selasa memakai blazer pada hari ini,dan masih ada pemimpin parti islam yang memakai jubah dan berserban saja.Itupun sudah dilabelkan pemimpin kolot oleh sebahagian manusia pemusnah islam hanif!!!

Bagi saya,menyentuh hak seseorang,sesebuah organisasi atau parti,dan sebagainya melalui karya seperti syair,sajak,puisi adalah bukan suatu sikap yang 'gentleman'.Boleh jika mahu terus mengenengahkan sebegitu,tetapi pastikan tidak meletakkan kalimah ISLAM disitu.

Akhir kata,saya tidaklah mahu memanjangkan apa yang dinyatakan.Moga-moga saya yang tersalah perhitungan.Jika salah,maafkan saya.Tetapi sebagai orang yang beragama,sesiapa yang berhati ustaz pun akan terasa.Ya,mungkin sekali.Istilah-istilah sebegini sebenarnya akan mengundang kecurigaan banyak pihak.Sesungguhnya saya bukanlah liberalis.Mohon maaf anda saya tersalah faham akan statement ini.Bukan kontroversi,tetapi..tidak suka menggunakan perkataan gerakan Islam.

Sekian,terima kasih.


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates