Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Tuesday, September 15, 2009

Dr Fatimah Busu


The Missing Piece (Bah. 2) Aduhai Salam Maria ombak-bukan-biru4
Karya-karya Fatimah Busu


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum..

Salam sejahtera sahabat-sahabat sekalian,

Semalam,saya telah membuka 'nisah haron online' iaitu blog rasmi Nisah Haji Haron,telah banyak yang saya perolehi dari blog kak nisah sebenarnya.InsyaAllah telah saya pesankan novel "Lentera Mustika" karya kak nisah haji haron pada sahabat saya Nur Fatin Kamaruddin yang sedang berada di Malaysia.(tidak lupa juga,novel mikhail karya ramlee awang murshid ye fatin!)..hehe

Dan pada ruangan blog kak nisah,saya telah membaca mengenai Fatimah Busu.Alahai..teringat bonda sendiri pula (sebab namanya pun sama dan negeri kelahiran juga sama,Kelantan serambi mekah)..kebetulan ya!Sebenarnya,saya juga peminat tegar Dr Fatimah Busu.Pernah anda membaca cerpen anak bumi tercinta tak?Ini adalah cerpen untuk tingkatan 3 kalau tak silap.Kalau salah harap betulkan ya.By the way,al-muhim..cerita anak bumi tercinta ini amatlah menyentuh kalbu.Mengapa ya?sebab,saya dapat menjiwai watak utama yang dimainkan oleh fatimah busu iaitu matain.Mengisahkah tentang seorang anak desa yang dibesarkan dalam suasana kehidupan daif.

Matain seorang yang amat ringan tulang,selalu menolong ibunya dikebun yang terdapat dibelakang rumahnya.Diceritakan matain selalu menyiram pokok-pokok yang ditanamnya.Itu sebabnya cerpen ini dinamakan anak bumi tercinta.Hidupnya watak si matain ini lagi apabila dia asyik bergaduh dengan kakaknya.Ya,seorang yang nakal juga sebenarnya si matain ini.Untungnya,matain ini selalu dibela oleh kakaknya si zaharah atau jarah dan abang sulongnya si jali.

Hidupnya lagi cerpen beliau ini apabila matain jatuh kedalam perigi yang digunakan untuk menimba air.Secara jujurnya pada cerpen beliau ini,sebelum saya membaca tentang profil Dr Fatimah,saya sudah mengetahui bahawa beliau memang berasal dari Kelantan.Kerana,suasana gaya hidup masyarakat desa kelantan mampu dihidupkan oleh beliau dalam cerpen anak bumi tercinta ini.

Dan Dr Fatimah kembali lagi dengan cerpen beliau Aduhai.Wah,masih lagi dalam suasana kehidupan orang kelantan.Paling membanggakan saya,Dr Fatimah pernah dianugerahkan dengan S.E.A Award dari Negara Thailand.Tetapi,ditolak oleh beliau kerana beliau tidak mahu menerima anugerah dari negara yang terang-terangan membunuh orang Islam.Saya akui,beliau seorang yang cukup tabah.Mampukah kita sebenarnya,jika ditawarkan dengan pangkat,mahu menolaknya?Setidaknya,anugerah?

Umur Dr Fatimah pun sudah seangkatan dengan bonda saya.Tetapi beliau masih giat menulis lagi.Ini membuatkan saya cukup kagum dengan beliau.Dan novel beliau berjudul Ombak bukan biru amatlah menyentuh hati saya secara jujurnya.Dan banyak cerpen beliau yang telah tersiar didada akhbar siasah.Keluarga saya adalah pembaca setia siasah dan harakah,maka dikesempatan itu saya berpeluang untuk membaca cerpen beliau tanpa disekat oleh kedua ibubapa saya (sebab akhbar politik).

Akhir sekali,doakan saya semoga dapat menyiapkan cerpen pertama saya yang berjudul Syahadah.InsyaAllah,setelah siap nanti,saya akan postkan diruangan blog saya ini.InsyaAllah.

Sekian,terima kasih.


2 comments:

MizShuai said...

saya peminat fatimah busu.

tintaceritaraku said...

Dr Fatimah Busu kini tinggal di Pulau Pinang, dan selalu datang USM dan saya baru saja membuat laporan mengenai beliau. Beliau sihat -sihat sahaja.

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates