Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Sunday, August 16, 2009

Tarannum Al-Quran


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum..


Adakah anda mengetahui lagu-lagu taranum,jenisnya atau tausihnya??sebenarnya,taranum-taranum ini mempunyai asal usul yang menarik.Pada asalnya,lagu-lagu ini just di'ambil' dan diolah.Dikatakan berasal dari bunyi-bunyian alam sekeliling.Misalannya,dari deruan padang pasir,angin,bunyi air dan sebagainya.


Terus terang saya katakan disini,mempelajari taranum Al-Quran adalah merupakan suatu hobi saya yang cukup saya minati dari kecil.Menceritakan pengalaman saya mula-mula mempelajari Al-Quran ketika berumur 5 tahun.Dari pengenalan huruf sehingga mampu membaca dengan sendirinya.Mula mengenal huruf melalui bonda saya yang turut merupakan seorang Qariah!!mungkin nasab agaknya~sehingga terbit ubun-ubun lagu taranum dari bibir saya.

Melalui lagu Bayati saya teruskan lagi dengan mempelajari lagu nahawand,hijjaz dan akhirnya rast melalui bonda saya.Menceritakan detik,asam garam dan sakitnya mempelajari taranum adalah ketika suatu hari di darjah 3 ketika mana saya ingin mewakili sekolah peringkat(saya sendiri lupa).Lalu setelah berlatih setiap kali tamat sesi pembelajaran bersama guru saya yang juga merupakan Guru Besar sekolah,Ustaz Mohammad Syahid,saya merasakan masih belum cukup mahir dan tdak bersedia sepenuhnya untuk mewakili sekolah.


Lalu saya memohon izin bonda saya untuk pergi ke rumah ustaz tersebut yang berdekatan dengan tadika kemas felda.Tetapi,malangnya..bonda saya tidak membenarkan.Kerana felda masa tu,tidak mempunyai lampu jalan dan kami hanya menggunakan lampu lilin dari tin kosong sahaja untuk ke tempat mengaji yang jauhnya cuma beberapa meter sahaja dari rumah saya.Sebab kalau guna lampu,kawan-kawan yang lain akan dengki dan iri hati.Daif jugak..Kanak-kanak mana yang tidak akan memberontak apabila kemahuan tidak dituruti ibu bapa.Maka,saya menangis sepuas-puasnya.

Hendak dijadikan cerita,dari sebelum maghrib sehinggalah isyak tanpa berhenti.Akhirnya,saya mendapat hadiah 'lagu taranum' buatan bonda saya di peha kanan saya.hehe..Jadilah peha saya lebam.Dek kerana ketika itu putih melepak,maka lebamnya mengambil masa juga untuk hilang.Apabila makin dewasa lebam itu jadilah tahi lalat sehingga sekarang.Itulah kenangan manis saya!dan bonda saya merasa bertanggungjawab untuk turut sama membimbing saya, maka malam itu,bonda saya cuba mengajar saya lagu taranum yang sama.Kerana hati yang degil,saya merasakan lagu bayati tu memang berlainan (padahal bentuk lagunya serta taranumnya tetap sama).Kerana degil lagi,maka 'lagu soba' pula menyusuri peha kiri!!huhu..
Sekali lagi lebam bertukar menjadi tahi lalat.Dan akhirnya saya akur.


Alhamdulillah,pada hari pertandingan,saya telah mendapat tempat ke-3 dari 30 orang peserta!!hehe..Kuasa Allah..Ada hikmah disebalik lebam dan tahi lalat..hehe..dapatlah RM 30 masa tu(masa tu rasa macam rm300 je)
.Antara lagu atau maqamat di dalam dunia taranum sebenarnya ada banyak seperti bayati,hijjaz,rast,nahawand,sikah,jiharkah,'ajam dan soba.Dan ditingkatan 2 sekali lagi saya mewakili sekolah dalam acara tilawah al-quran peringkat masisupa pusat di kuliah Al-lughah waddin,pekan,pahang.Alhamdulillah,berkat doa bonda saya,saya telah mendapat tempat ke-3 (kalau tak silap).

Maka selepas itu,saya berazam untuk mempelajari marhaban dan zanji untuk memperbaiki taranum saya.Maka,ketika saya ditingkatan 3 saya telah mempelajari zanji oleh sahabat bonda saya.Wahh..ketika ini saya mempelajari highest note untuk zanji (jgn ingat zanji tak ada note ye).hehe..
Memang susah!kami just guna lagu bayati dan nahawand je.Memang mencabar.Memang menguji kesabaran saya.Akhirnya,saya hanya melepasi 2 maqamat je.Agak sedih..kecewa..tapi,ilmu takkan terhenti di situ kalau kita mahukannya.Walaupun sekarang taranum dan zanji telah saya tinggalkan,tapi tausihnya masih lagi saya ingat.InsyaAllah.Ilmu jika tak dipraktikkan,beginilah jadinya.Perlu digilap setiap masa.Justeru,caranya...saya membuka laman youtube (akademi al-quran) dan sebagainya untuk mempelajarinya kembali.


Adakalanya,saya akan mempelajari melalui laman qoranway.com.Anda yang ingin mempelajari taranum al-quran boleh melayari laman ini yang berada di 'link' saya sendiri.Nikmatilah taranum al-quran untuk memperbaiki tahap lagu dan bacaan al-quran anda.Lagu taranum bukanlah untuk dimegah-megahkan,sebaliknya disebarkan agar kita mengetahuinya.Janganlah bangga dengan ilmu yang sekecil ini.


Akhir sekali,sesiapa yang mahu mempelajari walaupun hanya tausihnya...maaf,saya tak boleh laksanakan buat masa sekarang atas sebab yang tersendiri.Khusus untuk "rumah barakah~Qamrah (rumah Ustaz sheikh)",mohon maaf sekali lagi.InsyaAllah akan datang ye.


Waakhiran,selamat maju jaya semuanya!!
*rasanya surah lukman ayat 27 ada bersangkut paut dengan entry saya kali ni. Wassalam~

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates