Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Monday, December 27, 2010

Kalau tak jadi,jangan la sedih..

Pictures Of Kaabah


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum...

Kerja-kerja 'blog running' masih berjalan seperti biasa..
Walaupun esok exam untuk subjek maqasid (kalau mak aku tahu aku tak study sekarang confirm aku kena hukum hudud! haha)..aku terpaksa juga meneruskan 'blog surfing' aku ni - walaupun terdetik juga nak baca (baca dah sikit sebenarnya)..

Sedang aku 'jalan-jalan sambil mengesot' dari satu blog ke satu blog..aku terbuka blog seseorang yang tinggal di saudi..ya,saudi arabia..

Sebut sahaja Saudi mesti teringatkan tempat suci bagi setiap muslim..
waima manusia yang 'jauh' dari Tuhan,pun disudut hati aku percaya mereka masih lagi merasakan itulah tempat yang terbaik di dunia ini.

Aku tahu semua manusia mengimpikan untuk menjejakkan kaki ke sana.. khususnya umat islam.

KAABAH

Hati jadi sedih..kerana tak kesampaian..

Untuk pengetahuan sahabat-sahabat sekalian,aku sudah.....(sambung la ayat sendiri) untuk ke Saudi pada cuti musim panas yang lepas..tapi,mungkin Allah tak mengizinkan lagi,bukan rezeki aku..Allah meletakkan sesuatu yang lebih baik lagi buatku.

Maka,bersangka baik dengan Allah itu adalah sifat orang yang beriman.. ^-^


Aku terpaksa berkorban segalanya..untuk buat urusan visa yang teramatlah susah,ditambah lagi dengan kerenah pihak kedutaan saudi..Ujian sebelum anda pergi menjadi tetamuNya.Segala dokumen sudah aku sediakan,tapi masih ada ujian dan dugaan dihadapan yang aku tak tahu.Kuasa Tuhan kita tak boleh duga.

Aku masih belum terpilih..

MasyaAllah...

Aku tak putus asa,maka hati dirawati dengan diisi pergi ke tempat lain yang hampir kepadaNya aku rasa..Alhamdulillah,hati berjaya dirawat.

Pun begitu,setiap kali melihat foto-foto sahabat yang berkunjung ke sana,membuatkan hati aku pilu..jeles sebab mereka sudah menjadi tetamu..
Ya,hati aku sudah lama berada disitu sebenarnya..(sedih pula)..
Untuk ubat hati serta memotivasikan diri juga,aku selalu tonton filem islami indonesia - emak mau naik haji.. (masyaAllah..sedih,hajat tak kesampaian..bagus untuk ditonton la)

Di saudi sana,aku mempunyai saudara mara..ya,sepupu mak aku yang selalu mak ceritakan pada kami adik beradik..kami tak pernah pun berjumpa..sebab,masa mak kecil lagi,sepupu mak dibawa ke saudi,berkahwin pula dengan orang arab..cuma yang tidak menjadi putusnya darah daging,nenek kepada sepupu mak aku (mak saudara mak aku - Tok Teh - adik nenek aku - merangkap juga nenek saudara aku *konfem korang pening kan baca salasilah ni?haha) pernah menyusukan mak aku dulu..so,mak aku dengan sepupu lelaki dia memang tak tanggal wuduk,sebab saudara sesusu adalah seperti adik beradik halnya.

Kali terkahir dia pernah balik malaysia sekali dulu masa nenek balik dari haji..lepas itu dia tak pernah balik..so,kalau jadi,ingat memang nak duduk rumah dia..tapi yelah kan,kami sepupu-sepupu tak pernah jumpa dah..anak beranak dia pun dah semua cakap bahasa arab..anak-anak dia pula (dua pupu aku) kahwin pula dengan arab menyebabkan tradisi keluarga arab - melayu tak henti-henti.So,yang kenal sesama mereka hanyalah mak aku dan nenek aku sahaja.

Ok,stop pasal cerita keluarga aku di Mekah..(panjang lagi ceritanya)!

Jadi,baik kita bermuhasabah,apa sebenarnya yang menjadi penghalang?mungkinkah sebenarnya aku masih belum bersedia?atau Allah mahu meletakkan 'sesuatu' yang terbaik buatku?dan aku tak putus berdoa moga Allah sampaikan aku ke sana juga suatu hari nanti,Wallahua'lam.

Mudah-mudahan Allah bagi yang terbaik buat kita semua..ada hikmahnya.. ^-^

Nasihat aku : kalau tak jadi,tak apalah.Cuma bersedialah untuk hari-hari yang mendatang..

Aku terlampau emosi la pulak! huhu

Byhaqiy,Rabat


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates