Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Monday, December 13, 2010

Peningnya!






Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum..

Kali terakhir aku post adalah sewaktu aku di Mesir.Kira-kira 3 bulan yang lepas.
(Oh!dah lama rupanya aku tak update blog ini).

......................................................






Sejak akhir-akhir ni aku selalu mempunyai masalah sakit kepala yang teramat sangat!

maksudnya : migrain

Sejarah sakit kepala aku ini bermula seawal umur 8 tahun! percaya atau tidak itulah hakikatnya.Kalau aku pening,gerenti muntah-muntah.Migrain aku teruk sangat masa aku sekolah rendah.Nak kata kuat memikir,tak ada pula..Nak kata minum kafein,aku tak suka sangat (waktu itu je lah)..Entahlah,jadi tanda tanya.
Orang 'hantar'?haha..mustahil..

Tapi,itulah aku..sampaikan abang2 aku selalu ejek...katanya aku tipu..sebab..setiap hari dulu aku sakit kepala..kerap yang teramat sangat..

Last2,satu hari itu..ada kakak aku baru lepas habis spm..
dia kerja sementara dengan seorang kakak tu..kerja bahagian mandi ais ini.Saja-saja lah kan?Then..satu hari aku dibawa jumpa kakak tersebut.

So,soalan dari dia yang pertama..

Kakak : adik...adik suka pakai baju merah tak?

Aku : ya,sekarang ini pun saya tengah pakai baju warna merah.. (sambil aku tunjuk baju t-shirt diesel aku dulu..memang merah menyala).

Kakak : kerap ke?

Aku : kerap la juga..sebab,kebanyakan baju saya warnanya merah.
(aku suka warna merah zaman kecik2 dulu)..

Kakak tu tersenyum pada aku.

Kakak : dik,sebenarnya..adik tak boleh sangat pakai baju warna merah ini..sebab itu adik selalu sakit kepala..

Aku : apa kaitannya kak?

Kakak : macam ini..mengikut kajian,warna merah ini akan mempengaruhi emosi kita waktu tengahari terutamanya..bila dah emosi terpengaruh..mudahlah adik sakit kepala.

Aku yang masih tak faham buat-buatlah faham..(dalam hati tak nampak lagi kaitannya).

...............................................

Antara sebab aku selalu sakit kepala adalah bukan selalu banyak memikir.

1-Aku tak boleh bau asap..terutama asap bakar sampah.
2.Tak boleh makan daging..apa2 jenis daging sekalipun..(tapi sekarang dah boleh makan lembu)
3-Tak boleh makan benda2 berminyak..contohnya,apa2 yang digoreng..
4-Aku konfem akan sakit kepala bila makan sup..sebab apa?entahlah..
5-Tak boleh kena hujan.
6-Tak boleh panas sangat.
7-Tak boleh mata terdedah pada cahaya sangat..(lampu bilik ke,matahari ke atau seangkatan dengan cahaya)
8-Minyak rambut

Bila dah datang migrain..apa yang aku selalu perlukan :

1-Aku nak hindar dari cahaya..kalau boleh tak nak langsung terlibat dengan cahaya2 ni.
2-Nak tidur.
3-Perlu juga muntah..(walaupun olok2 supaya angin 'sesat' dalam badan itu dapat keluar dengan aman)..
4-Apa2 yang masam..contoh : asam masin,jeruk dan sebagainya..(walaupun benda2 masam la yang menyebabkan sakit kepala..sebab kalau tak dapat apa2 yang rasa masam rasa loya dan mual susah nak hilang).

Selalu kekerapan sakit kepala aka migrain berlaku pada :

1-Dahi
2-Kening
3-Tengkuk
4-Rongga mata dan muka
5-Kepala bahagian atas dan belakang


Wallahua3lam.. =)

Rabat..


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates