Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Tuesday, December 14, 2010

Nyanyi lagi!



sekadar hiasan : jangan membayangkan aku adalah beliau..huhu

Bismilllahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum...

Perhatian : (aku sengaja mencicirkan seorang lagi blogger yang selalu buat aku terguling-guling dengan celoteh beliau dalam senarai capaian bacaan aku paling kerap minggu ini ..haha..) :

-syahiddmilikku.blogspot.com

............................................................................

Hujung minggu ini ada function (function?) kat rumah Datuk duta..

Kerja aku minggu ini adalah seperti berikut :

1-Nyanyi (ala2 merdu Datin Seri Rosmah Mansor)

2-Gurindam ala2 Puan Sri Saloma

Kenapa aku terlibat dengan nyanyi aka nasyid (bahasa ustaz2 sedunia) kali ini?
Sebab..

-Dah tak ada yang nak nyanyi!
(kalah first lady malaysia punya budget)...haha

Paling tak best kali ini,aku kena cari energy yang mantop (macam stacy) sebab lagu yang bakal aku dendangkan adalah tinggi notenya.. pecah anak tekak..(cewahhh..macam profesional la pulak) haha...

Dan siapa2 yang nyanyi lagu ini konfem boleh nazak free je..haha..(dan aku tak terlepas dari salah seorang yang bakal nazak itu..)

......................................................................................

Kerjaya :

Memandangkan dah memilih jalan sebagai orang yang cintakan bahasa arab ini,kalau tak kerana aku pilih jalan ini,tak mustahil aku pun turut buat album macam maher zain..(haha..sila gelak lebih sikit)..

Kerana :

-Aku amatlah sukakan nasyid2..
-Nyanyi2..

..........................................................................................

Sebenarnya,entry ini dikhususkan pada bab HUKUM MENYANYI..
tapi lain pula jadinya..

Hukum menyanyi

Pada pendapat aku,nyanyi itu tidak salah sebenarnya..sebagaimana yang dinyatakan oleh Syeikh Yusuf Qardawi dalam kitabnya Fatawa mu3asirah..

Asalkan kita menjaga :
-Liriknya yakni bait2..
-Bukan untuk dibayar
-Sekadar berhibur

dan lain2 lagi..

Cuma jagalah akhlak kita ketika menyampaikan lagu..Jangan pula terencat tak tentu pasal bila tengah ada 'zouq' nyanyi..

Petua : sebenarnya jika anda sakit tekak atau rasa gatal2 pada kerongkong yang menyebabkan suara anda berubah,anda perlu :

-Minum air masak..(bukan suam kerana suam itu boleh menyebabkan anda kering tekak semula)..

-Jangan minum air asam jawa sebab air asam jawa itu masam dan perit..

-Minum air perahan limau

-Madu

-Telur ayam kampung ( ini yang selalu mak buat dulu masa bergelar qariah) hihi..

InsyaAllah baiklah nanti..

Waallahua3lam..

Al-Baihaqi,Rabat..

14 Dis 2010...

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates